Werkgevers tipkaart 2: Risicoprofiel zeecontainer(stroom)
Preventief kan je een risicoprofiel van de zeecontainerstroom
opmaken. Daardoor krijg je een scherp beeld van de containers waarmee
het bedrijf te maken heeft en de mogelijke risico’s die eraan verbonden
zijn. Een risicoprofiel maak je op met behulp van een
registratieformulier.
Deze beoordelingscriteria zijn de basis van een risicoprofiel van de zeecontainer(stromen):
A. Land van herkomst en plaats van inschepen
Sommige landen schrijven het toevoegen van bestrijdingsmiddelen voor.
Dit zijn o.a. Nieuw-Zeeland, Australië en China. De kans op de
aanwezigheid van gassen is het grootst in zeecontainers afkomstig uit
Azië, Afrika en Zuid-Amerika.
B. Lading
Bij deze producten is er veel kans op gevaarlijke gassen in
de zeecontainer door het gebruik van bestrijdingsmiddelen tegen
ongedierte:
- levensmiddelen en veevoer zoals graanproducten, rijst, noten, tapioca, cacaobonen, melkpoeder, zaaizaden en katoen
- organische stoffen zoals katoen, papier, wol, rotan, bamboe, hout, meubelen, stro.
Bij volgende producten is er kans op gevaarlijke gassen in
de zeecontainer door het uitdampen van productgassen: matrassen,
speelgoed, kleding, schoenen, kerstartikelen, voeding, medicijnen,
huishoudelijke artikelen, elektronica en spuitbussen. Redenen hiervoor
zijn onder andere:
- gebruik lijmen en/of kitten tijdens het productieproces (bijvoorbeeld schoenen en tassen)
- gebruik van goedkope kunststof (bijvoorbeeld kerstartikelen, speelgoed, blisters, sierartikelen zoals beeldjes)
- producten bevatten organische oplosmiddelen (bijvoorbeeld bij stiften, stempelmateriaal, inkten)
- lekkage van verpakkingen (bijvoorbeeld bij spuitbussen).
C. Producent, leverancier, rederij, etc.
Op basis van de historie van een containerstroom is aan te geven bij
welke producent de kans op gevaarlijke gassen in de zeecontainer
aanwezig is.
D. Het aantal te ontvangen containers per jaar, eventueel per periode.
Hoe meer vergelijkbare zeecontainers een bedrijf ontvangt, hoe groter de kennis over deze containerstroom wordt.
E. Verpakkingsmateriaal
- Bij het gebruik van bijvoorbeeld stuwhout, houten pallets, jute
zakken is de kans op gevaarlijke gassen in een zeecontainer door het
toevoegen van bestrijdingsmiddelen voor ongedierte aanwezig.
- Wijze van behandeling van het stuwhout (HT of MB).
- Toegepast verpakkingsmateriaal van de lading (folie, foam, piepschuim, etc.).
- Geperst- en hechthout materiaal (formaldehyde).
F. Wijze van belading
De wijze van belading bepaalt niet of er gevaarlijke gassen aanwezig
zijn maar of een gasmengsel zich homogeen verdeelt in een zeecontainer.
Dit is niet het geval bij bijvoorbeeld een compartimentering van de
zeecontainer, bij het volproppen van de zeecontainer of bij het gebruik
van folie.
G. (Vervoers)documenten
- ADR: UN 3359 betekent dat er sprake is van een gegaste eenheid. In
het vervoersdocument en op het waarschuwingsteken moet het gebruikte
gasmiddel, de datum en de gebruikte hoeveelheid van begassing vermeld
worden. Volgens het ADR moeten ook instructies geleverd worden voor de
verwijdering van elk achterblijvend bestrijdingsmiddel met inbegrip van
bestrijdingsvoorzieningen.
- Een 'Gasvrijverklaring' uit het land van herkomst.
- Deze verklaring biedt slechts informatie. De eindontvanger
controleert altijd zelf of de zeecontainer veilig geopend en betreden
kan worden.
H. Ketenafspraken
Het nemen van preventieve maatregelen in het land van herkomst (bijvoorbeeld uitdampen voor verschepen).
I.(Meet)gegevens
I.(Meet)gegevens uit het verleden van een container, een containerstroom en/of branche-informatie. Gebruik de meetgegevens voor:
- Een trendanalyse van de containerstromen.
Bij het opstellen van
een trendanalyse onderzoekt het bedrijf zijn containerstromen. De
analyse is gericht op het opsporen van verschillen in en oorzaken van
verontreinigingen in containerstromen. - Statistische analyse voor de bepaling van de omvang van steekproeven.
De informatie verkregen uit dit onderzoek is nodig voor:
- Het indelen van de zeecontainers in categorie A, B of C.
- Het opstellen van de meetstrategie.